Waarom goede voornemens eigenlijk niet werken

Veel mensen kiezen 1 januari om te starten met hun goede voornemens. Dit is het moment voor een grote verandering in hun leven, vinden zij. In het begin van het jaar stoppen enorm veel mensen met roken, zijn de sportscholen altijd druk bezocht gaan mensen aan de slag met zelfontwikkeling of welk ander voornemen ze ook hebben. Ook ik heb me meerdere malen laten verleiden tot goede voornemens. Daar is niet altijd wat van terecht gekomen… Herkenbaar?

Starten op 1 januari

Je goede voornemens kun je eigenlijk starten op elk moment in het jaar. Toch zijn er enorm veel mensen die ervoor kiezen om op 1 januari te starten met hun goede voornemens. Dat komt omdat het dan voelt als een frisse start. Het geeft je het gevoel dat je het beter kunt volhouden. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Kijk maar naar de gemiddelde sportschool. Van januari tot en met maart is het vaak erg druk en staan er soms zelfs wachtrijen bij elk apparaat, maar daarna zakt het in en kun je weer normaal je rondje sporten doen zonder ergens te hoeven wachten.

Heb ik goede voornemens?

Ik doe zelf dit jaar niet aan goede voornemens. Daar staat tegenover dat ik mezelf wel een aantal doelen heb gesteld voor dit jaar. Op persoonlijk vlak, op blog- en op werkgebied. Begin deze maand schreef ik al kort over een paar doelen die ik mezelf komend jaar stel. Zo krijgt Loves 2 Love een nieuwe layout, ben ik samen met blogger Evelyne BlogBosses gestart en wil ik komend jaar 1 (of meerdere) e-books uit gaan brengen. Andere doelen die ik mezelf stel deel ik graag met jullie, begin volgend jaar ;).

Ik was trouwens heel erg benieuwd naar de populairste goede voornemens en stuitte op dit lijstje van Metro. Velen zijn ontzettend herkenbaar! Wat zijn jouw goede voornemens? Laat het me vooral weten.

Of goede voornemens echt werken…

Wist je dat er een onderzoek is geweest naar hoeveel er terecht komt van je goede voornemens? Daar komt uit dat voornemens vaak niet werken omdat veel mensen onrealistische doelen stellen. Wil je afvallen? Verwacht dan niet meteen een maatje 36 te worden.

Het is belangrijk dat je realistisch bent en iets veranderd in je eetpatroon wat je voor langere tijd kunt volhouden. Bijvoorbeeld geen alcohol meer, of alleen nog in het weekend een toetje. Dan wordt je niet meteen een maatje 36, maar houd je het wel langer vol. Wist je trouwens dat het 21 dagen duurt voordat iets een gewoonte is? Na 21 dagen géén alcohol is het een gewoonte om niet te drinken.

Daarnaast werkt positief denken heel goed, maar maak het wel concreet. Zie jezelf niet alleen als fitte slanke den, maar bedenk ook wat je hiervoor gaat doen. Bijvoorbeeld 1x per week naar een groepsles op de sportschool en 1x per week hardlopen. Ook als het vies weer is of je eigenlijk geen zin hebt. Dat goede voornemens niet altijd lukken, wil overigens niet zeggen dat je er niet meer aan moet doen, maar bedenk wel dat je goede voornemens óók in april, of december, kunt laten starten. Lukt het je dus niet om vol te houden tot eind januari? Begin dan in februari gewoon weer!

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.