Zo maak jij een georganiseerd draaiboek als ceremoniemeester!
Bij een bruiloft mag niets fout gaan. Het is een belangrijke dag voor het bruidspaar. En jij als ceremoniemeester bent medeverantwoordelijk voor de goede afloop. Wat je daarbij kan helpen is het maken van een draaiboek, zodat alles soepel verloopt. Zo maak jij een draaiboek als ceremoniemeester.
Wat zijn jouw taken als ceremoniemeester?
Misschien is het wel de eerste keer dat jij als ceremoniemeester bent gevraagd en heb je geen idee wat je moet doen. Wat behoort tot jouw taken, en ook: wat niet? Als ceremoniemeester kun je bijvoorbeeld de cadeaulijst voor het bruidspaar bijhouden, opletten of iedereen op tijd bij de groepsfoto’s is en je houdt het contact met leveranciers tijdens de dag.
Begin op tijd
Heb jij aangeboden om een draaiboek te maken voor het bruidspaar? Begin daar dan ruim op tijd mee. Bijvoorbeeld nadat je samen met het bruidspaar hebt gezeten en hebt vastgesteld wat de wederzijdse verwachtingen zijn. Vul vast in wat er ingevuld kan worden en werk het document steeds bij wanneer er nieuwe informatie is. Houdt het document bijvoorbeeld bij in Excel.
Complete info
Zet in het draaiboek niet alleen om welke activiteit het gaat, maar ook wie daarbij aanwezig moet zijn. Zo weet je zeker dat die ene oudtante die heel belangrijk is voor het bruidspaar niet mist op de foto’s omdat ze net naar de wc was. Doe hetzelfde voor de benodigde materialen bij elke activiteit. Je wilt niet hebben dat de bruid binnen komt lopen en er geen muziek klinkt omdat jij de USB-stick bent vergeten.
Het bruidspaar krijgt géén exemplaar
De meeste bruiden (en bruidegommen) vinden het erg lastig om alles los te laten op hun trouwdag. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, maar je wilt natuurlijk wel dat zij zich nergens mee bezig hoeven te houden. Daarom kun je het bruidspaar beter géén exemplaar van het draaiboek dat jij als ceremoniemeester hebt gemaakt verstrekken. Dan kunnen ze ook niet bezig zijn met dingen die misgaan en écht genieten.
Neem ruim de tijd
Ik heb er al eens eerder over geschreven, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Plan genoeg tijd in voor alle onderdelen in het draaiboek. Je bent vaak meer tijd kwijt dan je van tevoren had ingeschat en je wilt niet te veel achterlopen op je planning. Die tijd kun je immers niet missen en het is jouw taak om de tijd in de gaten te houden. Maak jij een draaiboek als ceremoniemeester? Dan moet je hier dus rekening mee houden.
Houdt contact met leveranciers
Ga ruim voor het huwelijk eens kijken bij de locatie. Je kunt dan beter inschatten hoeveel tijd je per onderdeel kwijt bent. Bovendien kun je meteen zien of er andere puntjes zijn waar je tegenaan zou kunnen lopen. Is er bijvoorbeeld maar een smalle deur met een lange gang tussen de eetzaal en de feestzaal? Dan duurt het wat langer voordat iedereen vanuit de eetzaal aanwezig is in de feestzaal.
Daarnaast is het handig om de namen en telefoonnummers van leveranciers in je draaiboek te verwerken. Mocht er iets mis gaan, dan heb je meteen de informatie bij de hand om contact op te nemen. Want als de bruid binnenkomt en ziet dat de bloemen niet geleverd zijn, kun jij haar geruststellen en zeggen dat de bloemist al onderweg is en het opgelost is voor de gasten komen.
Zorg voor genoeg versies van het draaiboek
Hoe deze versies beschikbaar zijn, dat maakt niet uit. Op je telefoon, tablet of gewoon geprint. Handig is het in ieder geval dat er genoeg versies van het draaiboek zijn, zodat je altijd een versie in de buurt hebt. En natuurlijk ook zodat alle belangrijke mensen (zoals ouders, bruidsmeisjes, getuigen) weten wat er van hen verwacht wordt. Jij als ceremoniemeester stuurt iedereen aan, maar je kunt natuurlijk niet overal zijn. Het is dan wel fijn dat men de info toch kan vinden in het draaiboek dat je als ceremoniemeester hebt gemaakt.